In de menselijke darmen komen 1.000 tot 1.150 verschillende soorten bacteriën voor die samen 3,3 miljoen verschillende genen hebben, 150 keer zo veel als de mens er zelf heeft. Dat schrijft een Europees/Chinees onderzoeksteam deze week in het coverartikel van Nature.

“We zijn meer microbe dan mens”, zo concludeert de persafdeling van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie dat ook een onderzoeker in het team heeft zitten.

Het MetaHIT Consortium (de afko staat voor Metagenomics of the Human Intestinal Tract) verzamelde ontlasting van 124 Denen en Spanjaarden, isoleerde daaruit zo veel mogelijk DNA, en stuurde dat door een batterij Illumina Genome Analyzers. In totaal bedroeg de oogst 576,7 gigabasenparen.

Ze denken het overgrote deel van de aanwezige genen zo wel te pakken hebben gekregen. Welk gen bij welke bacterie hoort is er niet uit te halen; de schatting van 1.150 verschillende soorten is puur gebaseerd op de aanname dat ze allemaal een genoom van gemiddelde omvang hebben.

Bij de groep zaten gezonde mensen, maar ook mensen met overgewicht, ernstig overgewicht en/of chronische darmontsteking. Dat blijkt zich te uiten in behoorlijke bacteriële verschillen: er is een kernpopulatie die je bij iedereen terugvindt, maar de rest is per persoon behoorlijk verschillend. Per persoon vind je minimaal 160 bacteriën uit de collectie terug, maar lang niet alle 1.150.

bron: Nature, VIB