Royal Avebe werkt samen met CarbExplore Research en het Universitair Medisch Centrum Groningen om nieuwe gezonde zetmeelvariaties te ontwikkelen. Daarbij richt het zich op enzymatische productie om de ecologische voetafdruk te verkleinen.

Denkend aan het schilderij ‘De aardappeleters’ van Van Gogh, krijg je waarschijnlijk niet direct het idee dat er een kerngezonde familie rond de tafel zit. Het dieet in de negentiende eeuw was eenzijdig en de leefomstandigheden zwaar. Maar aardappelen zijn wel degelijk een belangrijke grondstof voor gezonde voedingsingrediënten. Avebe, producent van aardappelzetmeel en -eiwitten, innoveert continu met de ontwikkeling van gezondere voedingsingrediënten op basis van aardappelzetmeel. Marc Laus, Technology Officer Product & Applications bij het bedrijf, geeft aan dat Avebe bestaande processen wil vergroenen en tevens haar productportfolio van gezonde zetmeelproducten wil uitbreiden. ‘Door de structuur van zetmeel te veranderen kun je het verschillende functionaliteiten geven’, vertelt Laus. ‘Zo worden bepaalde zetmeelvariaties geschikt als verdikkings- of geleermiddel en zorgen voor een goede textuur van een voedingsmiddel. Ook kan het voeding bijvoorbeeld de eigenschap geven dat het geen vocht verliest bij vriezen of dooien, of geen kwaliteit verliest bij verhitting.’

Kleinere ecologische voetafdruk

Daarnaast hebben bepaalde zetmeelvariaties een positief effect op de darmgezondheid, doordat ze langzaam verteren en hierdoor de bloedsuikerspiegel stabiel houden. Veel zetmeelvariaties worden nu met behulp van chemische reacties gemaakt: crosslinking, oxidatie, het toevoegen van carboxylgroepen of het toevoegen van zijgroepen. Of fysisch, door het zetmeel te verhitten of door druk toe te passen. ‘Dit zijn ontwikkelingen die al sinds de jaren zestig lopen, kortom een vakgebied dat uitontwikkeld is’, legt Laus uit. ‘We denken dat we met enzymatische processen andere functionaliteiten kunnen geven aan zetmeel, zonder daarbij chemische processen te hoeven gebruiken.’ Op deze manier wil Avebe varianten ontwikkelen die een positief effect hebben op de gezondheid en tegelijkertijd een goede textuur kunnen geven aan voedingsmiddelen.

Marc Laus

Enzymatische processen hebben bovendien een kleinere ecologische voetafdruk, vertelt Laus. ‘Bij enzymatische processen is het niet nodig om afvalwaterstromen te spoelen. Hierdoor kunnen we het watergebruik verminderen.’ Ook is het energieverbruik van bio-gekatalyseerde processen lager doordat deze bij kamertemperatuur en normale druk plaatsvinden. Avebe produceert al een aantal producten op deze manier en hiermee kan het bedrijf haar duurzame productportfolio uitbreiden.

Toolbox

Het startpunt van het project ligt bij het vinden van de juiste enzymen voor de zetmeelomzettingen. Sinds augustus werkt Avebe samen met het UMCG en CarbExplore Research in het project FIBERS (Functional Ingredients by Enzymatic Redesign of Starch), Voor de uitvoering hebben de partijen ruim €1,4 miljoen Europese subsidie ontvangen vanuit het Just Transition Fund. Het eerste deel van het project betreft de ontwikkeling en productie van nieuwe zetmeelvarianten met behulp van enzymen. Daar komt de expertise van CarbExplore Research van pas. Deze innovatieve onderneming identificeert en selecteert specifieke koolhydraatmodificerende enzymen.

Marcel van der Sluis, Chief Business Officer van CarbExplore Research, legt uit dat er dankzij het gebruik van enzymen veel mogelijkheden zijn. ‘Met enzymen kijk je op een andere manier naar zetmeel. Je hebt de beschikking over een andere toolbox dan bij chemische omzettingen, waardoor je ook andere functionaliteiten kunt bereiken.’ Dat gaat bijvoorbeeld om de verteerbaarheid van de zetmeelvarianten, vervolgt hij: ‘Zetmeel bestaat uit twee biopolymeren, amylose en amylopectine. Deze zijn allebei opgebouwd uit glucosemonomeren, die met elkaar verbonden zijn via snel verteerbare bindingen. Door gebruik te maken van glucanotransferase-enzymen kun je de glucosebindingen van het zetmeel veranderen zodat het minder snel verteert. Dat heeft een positief effect op de gezondheid.’ Daarnaast richt het onderzoek in FIBERS zich op het vinden van nieuwe structuren die textuur geven aan voedingsmiddelen.

AI modeling software