Nieuw complex belangrijk voor verplaatsing cel

Onderzoekers uit Singapore hebben aangetoond dat drie eiwitten samen een complex vormen dat als een opwindmotor cellen kan verplaatsen. Het onderzoek werd vorige week gepubliceerd in Cell.

Eerder ontdekte motoreiwitten spelen vooral een rol in transport binnen de cel. Een bekend voorbeeld is myosine dat zorgt voor spiersamentrekking door zich te bewegen over actinevezels.

Het nieuw ontdekte complex bevat een eiwit dat lijkt op myosine en dat zich ook bindt aan actinevezels. Het complex zorgt voor celverplaatsing door zich naar achteren te bewegen over deze vezels en daarmee spanning op te bouwen. De opgekropte energie komt vrij wanneer het complex uit elkaar valt met als gevolg dat de cel naar voren wordt gestuwd.

De onderzoekers van het Singaporese Institute of Molecular and Cell Biology vergelijken hun ontdekking met een veer in een opwindautootje. Door het autootje iets naar achteren te bewegen wordt potentiële energie opgeslagen die het autootje naar voren duwt.

Verstoring van het systeem zorgt er voor dat wonden langzamer helen omdat nieuwe cellen langzamer de wond opvullen. De ontdekking van het nieuwe complex kan ook leiden tot nieuwe therapieën die de groei en uitzaaiing van kanker tegengaan.

Bron: A*STAR