Mogelijkheden voor economisch rendabele bioraffinaderijen via productie hoogwaardige chemicaliën

Bio-ethanolraffinaderijen zouden een economische stimulans kunnen krijgen door de productie van hoogwaardige chemicaliën uit cellulose grondstoffen, volgens onderzoekers van de AtlantIC Alliance. Met behulp van de inkomsten uit deze ‘nevenreacties’, zou ethanol qua kosten kunnen wedijveren met de traditionele fossiele brandstoffen. De Atlantic alliance bestaat uit de drie wetenschapsinstituten, Oak Ridge National Laboratory, Imperial College en Georgia Tech.

Charles Eckert, werkzaam bij Georgia Tech, en andere medewerkers van de Alliance onderzoeken milieuvriendelijke oplosmiddel- en scheidingssystemen voor het produceren van hoogwaardige chemicaliën. Met gas-geëxpandeerde vloeistoffen (organische oplosmiddelen waarin CO2 wordt opgelost), superkritische vloeistoffen en bijna-kritisch water, willen de onderzoekers speciale chemische stoffen, farmaceutische voorlopers en smaakstoffen produceren uit een gedeelte van de ethanolgrondstoffen. Als grondstoffen worden houtsnippers, ‘sawgrass’, maïsstengels en zelfs huisafval gebruikt. ‘De grondstoffen op verschillende geografische locaties zullen anders zijn’, merkt Eckert op. De nieuwe oplosmiddelsystemen zouden vorming van afvalstoffen, geproduceerd bij processen afhankelijk van sterke zuren, moeten vermijden. Deze stoffen moeten anders na deze reacties geneutraliseerd worden.

Eckert en collega’s hebben met behulp van bijna-kritisch water en gas-geëxpandeerde vloeistoffen al vanilline, syringol en syringaldehyde gemaakt uit een zijstroom van papierproductie.

De Alliance benadert het bioraffinageproces op een integrale manier. Er wordt namelijk ook onderzoek gedaan naar het maximaliseren van plantengroei via genetische modificatie en er worden nieuwe microbiologische cellulose-afbraaktechnieken onderzocht. Alleen stoffen die geen voedingsmiddelen zijn worden gebruikt als grondstof.

‘Het is onwaarschijnlijk dat bioraffinage net zo kosteneffectief zal zijn als traditionele fossiele brandstoffen, aldus Eckert. ‘Om bioraffinage houdbaar te maken, moeten we alles doen om de economische kant ervan te helpen.’