Het genoom van de op olie levende bacterie Alcanivorax Borkumensis is gesequenced

Met behulp van de verkregen genetische informatie zijn er al moleculaire transportmechanismen ontdekt, die de bacterie in staat stellen om nutriënten uit zijn omgeving op te nemen. Hierdoor kan verder worden nagegaan welke voedingsstoffen voor een optimale groei zorgen. Met de genetische informatie wordt ook gezocht naar andere bacteriën met een soortgelijk koolwaterstofmetabolisme.

Micro-organismen die in staat zijn om olie af te breken, zijn al langer bekend bij wetenschappers. A. borkumensis vormt ongeveer 90% van de populatie van dergelijke bacteriën die in zeewater bevuild met olievlekken gedijen.

Proeven om deze olie-afbrekende gave te benutten, hebben in het verleden jammerlijk gefaald, volgens Victor de Lorenzo, vice directeur van het ‘National Center of Biotechnology’ in Madrid, Spanje. Een voorbeeld hiervan was het inzetten van bacteriën voor het opruimen van olie na de ramp van de Exxon Valdez in 1989. Volgens Lorenzo lag dit echter niet aan het aantal bacteriën, maar aan de beschikbaarheid van bepaalde nutriënten. De juiste omstandigheden voor een efficiënte groei waren niet aanwezig.

Tegenwoordig worden standaard nutriënten toegevoegd aan olievlekken, maar de benodigde voedingsstoffen zijn nog onbekend. De verkregen genetische informatie zal mogelijk uitsluitsel kunnen geven over de benodige nutriënten voor de meest efficiënte groei.

bron: Technology Review