Met behulp van een relatief eenvoudige autokatalytische reactie hebben Twentse onderzoekers een chemisch reactienetwerk geprogrammeerd dat geheugen heeft en logische functies kan uitvoeren. Ze rapporteren hun resultaten in Nature Communications. ‘Dit is heel nieuw in chemische systemen.’

Op het gebied van computers heeft de mensheid een overwegend digitaal pad gevolgd en is daar zeer bedreven in geworden. Maar computeren gaat verder en zou algemeen toepasbaar moeten zijn op zowel levende als inerte systemen, iets waar Alan Turing zelf al in geloofde. ‘Naar mijn mening kan de ware aard van computeren worden afgeleid uit hoe levende systemen communiceren en rekenen met chemische input, waarbij ze logica gebruiken’, zegt universitair hoofddocent Albert Wong van de Universiteit Twente. Zijn onderzoeksgroep bestudeert chemische reactienetwerken.

Bouwsteen

Wong legt uit dat chemische computersystemen wat hun ontwikkeling betreft nooit zullen kunnen concurreren met de snelheid en flexibiliteit van digitale varianten. ‘Tegelijkertijd zijn er aanwijzingen dat de huidige manier waarop we informatie opslaan en verwerken simpelweg onhoudbaar is, vooral met de opkomst van AI. Ons doel is dus niet om digitaal computergebruik te verbeteren, maar om een radicaal andere benadering aan te snijden. En nu hebben we misschien wel de eerste bouwsteen voor een echte chemische computer gemaakt.’

Wong, promovendus Dmitrii Kriukov en hoogleraar Jurriaan Huskens ontwikkelden een strategie die metaalionen gebruikt om de snelheid van een trypsine-gekatalyseerd autokatalytisch reactienetwerk te regelen. Wong: ‘Aan het begin van dit project vroeg ik Dmitrii: “Hoe kunnen we moleculen gebruiken voor berekeningen?” Dat was bewust een open vraag.’ In de daaropvolgende tweeënhalf jaar van zijn PhD bedacht Kriukov een plan en voerde hij zelf experimenten en simulaties uit, wat resulteerde in een fascinerend alternatief voor conventionele berekeningen.

Neuronen