Wageningse onderzoekers hebben als eerste ter wereld zogenoemde catch bonds in het lab gemaakt, die sterker worden als je er kracht op zet. Hiervoor kwamen die alleen maar in de natuur voor, staat in Nature Chemistry.

Het begon zoals zoveel dingen, begint Bauke Albada, universitair hoofddocent aan Wageningen University & Research (WUR). Onderzoekers kijken naar de natuur en vinden daar iets bijzonders: in dit geval bindingen die weerstand bieden aan mechanische krachten, de catch bond. Met andere woorden: normaal wordt een binding zwakker of breekt af als je er druk op zet, maar in het geval van de catch bond wordt de binding juist sterker. ‘Dat zie je bijvoorbeeld bij witte bloedcellen in de bloedbaan, die moeten kunnen blijven plakken onder sterke stroming, maar wel vrij kunnen rollen bij trage stroming’, vertelt Albada.

Ondanks dat de catch bond dus al wel bekend is in de natuur, is het nog niemand gelukt om de binding ook echt in het lab te maken – tot nu. ‘Het was aan de nieuwsgierigheid van de wetenschapper om het voor elkaar te krijgen’, zegt Albada met een lach. ‘De meeste papers keken naar dit fenomeen op enkelmolecuulniveau, dus met een atoomkrachtmicroscoop naar één moleculaire interactie. Maar de natuur gebruikt de bindingen multivalent en op macroscopisch niveau, en uiteindelijk bleek dát de sleutel voor het maken van de catch bond.’

Verkeerde parameters

Vier jaar geleden sloegen Joris Sprakel – hoogleraar mechanobiologie aan de WUR die een ERC Consolidator Grant had gewonnen om te werken aan catch bonds – en Albada de handen ineen om de eerste hand te leggen aan dit onderzoek. Maar na veel proberen wilde het niet vlotten. ‘Ook wij begonnen op het enkelmolecuulniveau, maar we zagen niet de eigenschappen die we moesten zien omdat we naar de verkeerde parameters keken.’ Ze legden toen de toepassingen die in papers werden genoemd onder de loep. Die bevatten veel elementen en waren erg ingewikkeld, maar de stap naar het macroscopische moest gezet worden, aldus Albada.

Nature Chem balletje

Beeld: Van Galen, M. et al. (2024) Nat. Chem., CC-BY 4.0

Dat deden ze als volgt (zie afbeelding hierboven: door een microchip met kleine kanaaltjes laat je balletjes stromen. Op de oppervlaktes van de kanaaltjes en de balletjes zitten kleine stukjes DNA. Die zijn zo ontworpen dat als ze complementair zijn, ze een catchbond vormen en stil blijven liggen, zo niet, dan rollen ze verder. Met een speciale setup kun je de interacties van de balletjes met de kanalen aflezen en het gedrag kwantificeren.

Haarspeld

‘We hebben ’t zo ontworpen dat alles gelijk blijft, maar dat je wel met de DNA-strengen kunt spelen’, legt Albada uit. ‘Ons idee was om een DNA-haarspeld te gebruiken voor de catch bond. Die haarspeld kun je opentrekken op een ritsachtige manier, waardoor je een stuk single-strand DNA vrijmaakt.’ Een stukje van het vrijgekomen stuk bindt dan aan een ander stukje DNA dat een sterkere interactie heeft dan de haarspeld: de catch bond.

Catch bond Nature Chem