event

V.l.n.r.: prof. dr. Mieke Van Herreweghe, Sofie Bracke, prof. dr. ir. Christian Stevens

Op 8 mei had Rudolf van Heertum de eer om namens de KVCV aanwezig te zijn bij de feestelijke opening van het High-Throughput Experimentation Centre aan de Universiteit Gent. Dit bijzondere evenement, dat plaatsvond in de historische Pacificatiezaal, bracht een diverse groep gasten uit de academische en bedrijfswereld samen.

De openingsceremonie werd ingeleid met toespraken van enkele vooraanstaande sprekers: prof. dr. Mieke Van Herreweghe (vicerector van de Universiteit Gent), Sofie Bracke (Lid van gemeenteraad en college van burgemeester en schepenen), dr. ir. Nico Vervoort (directeur HTE Janssen Pharmaceutica), en prof. dr. ir. Christian Stevens (departement Synthesis, Bioresources and Bio-organic Chemistry aan de Universiteit Gent).

In samenwerking met Johnson & Johnson en de stad Gent kondigde de Universiteit Gent de oprichting aan van het HighTru Lab, het eerste academische high-throughput experimentatielaboratorium in België. ‘Een cruciale stap in de ontwikkeling van nieuwe chemische methodologie, nieuwe medicijnen en de opleiding van de ingenieurs en biomedische professionals van morgen’, aldus Christian Stevens.

High-Throughput Experimentation (HTE) is een innovatieve methode waarbij een groot aantal experimenten tegelijkertijd wordt uitgevoerd met behulp van geautomatiseerde apparatuur en robotica. Deze technologie maakt het mogelijk om snel veel gegevens te verzamelen en te analyseren, wat essentieel is voor vooruitgang in chemisch en farmaceutisch onderzoek. Door gebruik te maken van miniaturisatie en geavanceerde datamanagementsystemen, bespaart HTE zowel ruimte als materialen en biedt het een kosteneffectieve oplossing die de innovatie aanzienlijk versnelt.

Het HighTru Lab weerspiegelt de multidisciplinaire aanpak van de Universiteit Gent, waarbij vier faculteiten — Bio-ingenieurswetenschappen, Farmaceutische Wetenschappen, Ingenieurswetenschappen en Architectuur, en Wetenschappen — hun krachten bundelen. Dit initiatief zal niet alleen de academische gemeenschap ten goede komen, maar ook opleidingsmogelijkheden bieden voor professionals in de chemische en farmaceutische sector door middel van een open access lab, wat bijdraagt aan de economische versterking van Europa.

Dankzij een educatieve subsidie van Johnson & Johnson zal het HighTru Lab als een uniek kenniscentrum binnen Vlaanderen functioneren. Na de officiële ceremonie was er gelegenheid om te netwerken tijdens een gezellige receptie.

Voor meer informatie over het HighTru Lab, bezoek: www.hightru.be