Na jarenlange constructieve en plezierige samenwerking tussen collega’s in de (bio)organische chemie in België is eind 2023 besloten een aparte sectie Organische & Bio-organische Chemie binnen KVCV op te richten. Tegelijkertijd heeft de Société Royale de Chimie (SRC), onze Waalse zustervereniging, een vergelijkbare sectie opgericht.

Dit initiatief verenigt vertegenwoordigers van beide landsdelen in een overkoepelend orgaan. De twee secties zullen gezamenlijk optreden om de organische en bio-organische chemie in België te promoten en de zichtbaarheid ervan binnen Europa en EuChemS te vergroten. Tevens wil de sectie een forum bieden voor jonge onderzoekers in de (bio)organische chemie en de banden tussen academie en industrie versterken.

Emerging Talent Award

Een belangrijk doel is om jonge (bio-)organisch chemici te ondersteunen in hun carrière. Dit gebeurt onder andere door het instellen van prijzen voor early career researchers. Een eerste stap hierin is de driejaarlijkse “Minakem-KVCV-SRC Emerging Talent Award in Organic Chemistry,” gesponsord door Minakem en gezamenlijk toegekend door de secties Organische & Bio-organische Chemie van SRC en KVCV. Deze award eert een jonge onafhankelijke academicus verbonden aan een Belgische onderzoeksinstelling voor zijn of haar uitmuntende prestaties in de organische en bio-organische chemie en zal voor de eerste keer worden uitgereikt op MOCS 2024.

Belangrijke ‘flagship events’ van de sectie zullen het jaarlijks MOCS (Merck Organic Chemistry Symposium) en het tweejaarlijks BOSS (Belgian Organic Synthesis Symposium) zijn.

Nieuw bestuur

Het bestuur van de nieuwe KVCV-divisie zal waargenomen worden door Prof. A. Madder (UGent) als voorzitter, Prof. G. Evano (ULB) als ondervoorzitter, Prof. W. De Borggraeve (KU LEUVEN) als secretaris/penningmeester en verder Prof U. Hennecke (VUB), Prof. B. Maes (UAntwerpen) en Prof. W. Maes (UHasselt) als leden.

Aan SRC-zijde zal het bestuur in handen zijn van Prof. G. Evano (ULB) als voorzitter, Prof. A. Madder (UGent) als ondervoorzitter, Prof. J.C. Monbaliu (ULiège) als secretaris/penningmeester aangevuld met Prof R. Robiette (UCLouvain), Prof. P. Gerbaux (UMONS) en Prof. S. Vincent (UNamur) als leden.

Als u nog geen lid bent van KVCV of SRC, word dan lid en sluit u aan bij de sectie Organische & Bio-organische Chemie!