Stacie He

Het aantrekken en behouden van internationaal talent blijkt een sleutelrol te spelen in het wetenschappelijke succes van Nederland. Maar hoe zorg je voor talentbehoud? En kan de KNCV hier een rol bij spelen? Dit zijn de vragen die stagiaire Stacie He het afgelopen half jaar heeft onderzocht.

Stacie He is een masterstudent in de wetenschapscommunicatie aan de Universiteit Utrecht en heeft haar bachelor chemie afgerond in Engeland. Voor haar stage bij de KNCV heeft ze de positie en behoeften van internationale chemici in Nederland onderzocht en de mogelijke rol van de KNCV in het ondersteunen van deze groep. Een onderwerp waarmee zij zichzelf als international goed mee kon identificeren. Haar kwalitatieve onderzoek heeft waardevolle inzichten opgeleverd die van invloed zullen zijn op de toekomstige koers van de KNCV.

Aan de top

Uit literatuuronderzoek blijkt dat Nederlandse onderzoekers wereldwijd aan de top staan in hun vakgebied. Deze prestaties zijn volgens uitgeverij Elsevier deels te danken aan

samenwerkingen met internationale instituten en bedrijven én het aantrekken van internationaal talent in Nederland. Het aantrekken van talent is in Nederland geen probleem, maar de doelgroepanalyses van He tonen aan dat er een uitdaging zit in het behouden van deze chemici.

Hoewel internationale studenten en expats zeker de intentie hebben om hier te blijven—90% van de zestig ondervraagde internationale chemici ziet potentie om hun carrière in Nederland voort te zetten—blijkt de realiteit anders te zijn. Een Nuffic-onderzoek uit 2016 toont aan dat slechts 36% van de internationale studenten in de natuurwetenschappen vijf jaar na hun afstuderen nog in Nederland woont. Om de voortgang en impact van de Nederlandse chemische gemeenschap te waarborgen is het daarom van belang om ons te focussen op het behouden van chemisch talent.

Obstakels en behoeften

Uit de vragenlijsten blijkt dat meer dan driekwart van de respondenten uitdagingen ervaart op het gebied van integratie. Taalbarrières en een gebrek aan een sociaal netwerk vormen hierbij de grootste obstakels. Het verbeteren van de integratie is dus essentieel om chemici in Nederland te behouden.

De internationals die aan het onderzoek deelnamen, gaven aan behoefte te hebben aan taallessen, toegang tot voldoende Engelse informatie en netwerkmogelijkheden binnen de Nederlandse academie en industrie. Het huidige aanbod van onboardingprogramma’s schiet volgens hen vaak tekort in de benodigde ondersteuning. Het KNCV-bestuur voorziet hierin een belangrijke rol voor de vereniging.

Een vereniging voor alle chemici

Jan-Willem Toering, directeur van de KNCV, is blij met de resultaten van het onderzoek. ‘De KNCV wil een vereniging zijn voor alle chemici in Nederland en niet alleen voor de Nederlandse chemici. De resultaten van het onderzoek zijn voor ons een duidelijk signaal dat de buitenlandse chemici in Nederland behoefte hebben aan meer ondersteuning bij het integratieproces.’

De KNCV neemt deze signalen ter harte. Zo wordt er momenteel een onboardingsprogramma ontwikkeld voor zowel Nederlandse als internationale chemici. En ook de KNCV-website ondergaat binnenkort een grondige update, waarbij alle informatie automatisch ook in het Engels beschikbaar zal komen. Het doel is om de vereniging toegankelijker te maken voor alle chemici in Nederland en de KNCV zal zich blijven inzetten voor hun groei en ontwikkeling.