In ResourCity komen chemie, duurzaamheid en weetjes over de stad waarin je de game speelt samen.
De gameplay van augmented reality scheikunde-game ResourCity lijkt op die van Pokémon Go, maar in plaats van Pikachu en Charmander, moet je koolstof, aluminium en tientallen andere exotische en minder exotische chemische elementen vangen. De app was al te spelen in Antwerpen, Mol en Parijs, en daar is nu, in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV), Oss aan toegevoegd.
Met behulp van je locatie en een kaart zie je waar de elementen, tachtig in totaal, zich verstoppen. Kom je in de buurt van een waterstofatoom, dan zie je die via de camera van je telefoon in de vorm van een dansende waterdruppel op straat. Nadat je de druppel vangt, krijg je een weetje over waterstof. Zo verzamel je vijftien soorten atomen in de stad, van waterstof en zuurstof tot het schaarse goud en kobalt. Daarna is het tijd om moleculen te bouwen met je vangst en weetjes vrij te spelen over de omgeving.
Philip Marynissen is kartrekker van de game vanuit de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO). ‘De steden waarin je kunt spelen, worden aangemoedigd om te helpen bij het vormgeven van deze weetjes en om de locaties van de elementen bepalen’, vertelt hij. ‘Zo wordt ResourCity echt een spel op maat van je stad of gemeente. Je kunt er een flinke wandeling van maken, die extra beweging is natuurlijk mooi meegenomen.’
Gamification in het onderwijs
De naam van het spel zegt eigenlijk de rest: ResourCity gaat over resources in de city. Marynissen: ‘De stad is een urban mine met allerlei materialen en bouwstenen, waaronder waardevolle grondstoffen die steeds schaarser worden. Denk bijvoorbeeld aan oude telefoons die in je rommellade liggen. In een circulaire economie verzamel je die materialen om ze weer te mobiliseren in nieuwe apparatuur. Veel van de weetjes in de app zijn op dit thema gebaseerd. Nadat je bijvoorbeeld platinum vangt, leer je over de rol van dit element in katalysatoren van auto’s.’
‘De stad is een urban mine’
Marynissen hoopt dat ResourCity kinderen een zetje geeft om uiteindelijk een wetenschappelijke of technische studierichting te kiezen om via die weg een bijdrage aan een meer duurzame wereld te leveren. ‘Bovendien laten we met het spel zien dat gamification deel kan uitmaken van onderwijs. We willen ResourCity aanbieden als lespakket voor in het begin van het schooljaar. Als gemeentes en scholen samenwerken, kunnen er zelfs wedstrijden worden georganiseerd.’
Kijkend naar de lancering van de game in Oss, afgelopen 15 april, lijkt dat scenario absoluut mogelijk. De middag begon met een chemisch spektakel, waarbij zowel de burgemeester als mascotte Danny de Druppel moesten wegduiken voor een metershoge lancering van rondspuitend sop. Daarna begon de elementenjacht. Zo’n driehonderd leerlingen waren op de been in het centrum van Oss. Marynissen: ‘Kinderen zijn heel eerlijk, dus ook als ze iets niet leuk vinden hoor je het. Maar ze waren niet te houden! We zijn positief verrast door de enorme impact van het spel. Er staan nog een heel aantal nieuwe ResourCities op de planning, maar kandidaat-steden of -scholen mogen zich absoluut nog aanmelden.’
Kijk voor meer informatie op resourcity.vito.be
Nog geen opmerkingen